Indland // samfund

09. november 2019 09:51

Mads Jacobsen

Lidl udvider samarbejde med To Good To Go

Lidl udvider samarbejde med To Good To Go

Fødevarekæde: »Mad skal spises og ikke smides ud«

Efter en testperiode bliver samarbejdet mellem detailkæden Lidl og madspildsappen Too Good To Go nu landsdækkende.

Indland 09. november 2019 09:51

Mads Jacobsen

Lidl udvider samarbejde med To Good To Go

Lidl udvider samarbejde med To Good To Go

Detailkæden Lidl og madspildsappen Too Good To Go udvider deres samarbejde, så forbrugere kan afhente overskudsvarer i samtlige af Lidls 121 butikker.

Udvidelsen kommer, efter at parterne i foråret indgik et samarbejde om at sælge overskudsmad i 21 udvalgte Lidl-butikker, som sidenhen har haft et salg på 15.000 poser med overskudsmad.

Med det nye samarbejde forventer Too Good To Go at sælge 150.000 poser årligt gennem Lidl, hvilket gør detailspilleren til en af de største samarbejdspartnere, fremgår det.

”Med Lidl-samarbejdet skyder vi en helt ny model i gang, hvor man kan afhente forskellige typer lykkeposer på forskellige tidspunkter i løbet af dagen. Vi lægger ud med frugt og grønt, og senere kommer der poser med kolonialvarer og poser med kød og kølevarer til. Vi forventer, at vi med det nye set-up vil kunne redde 150.000 Lidl-lykkeposer om året, hvilket vil gøre Lidl til en af vores største partnere i kampen mod madspild,” siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.

Også hos Lidl håber man, at det nye samarbejde vil være med til at nedbringe det årlige madspild i Danmark.

”I Lidl mener vi, at mad skal spises, ikke smides ud. I testperioden har lykkeposerne været udsolgt stort set hver eneste dag, og selvom initiativet kræver lidt ekstra arbejde i butikkerne, så er det blevet taget rigtig godt imod af både butikschefer og medarbejdere, der kan se, at de gør en forskel i kampen mod madspild. Jeg er derfor stolt over, at vi nu på nationalt plan kan begrænse vores madspild med Too Good To Go-samarbejdet,” siger salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson.

Øget fokus på madspild 

Butikscheferne vil med det nye initiativ kunne reducere madspildet i butikken og samtidig tilbyde kunderne et godt produkt. Udvidelsen af samarbejdet træder i kraft d. 18. november, og initiativet vil omfatte samtlige af Lidls butikker i Danmark. Det betyder, at kunderne vil kunne købe såkaldte ”lykkeposer” for 29 kroner med overskudsmad, der enten har beskadiget emballagen, nærmer sig udløbsdatoen eller har skønhedsfejl, til en værdi af cirka 90 kroner. Landechef for Too Good To Go, Heidi Boye, udtaler: 

“Vi er utrolig glade for det udvidede samarbejde, som vi nu skal i gang med. Der er ingen tvivl om, at det kræver et stærkt samarbejde med de store detailkæder som Lidl, hvis vi for alvor skal komme madspildet til livs. Størstedelen af madspildet på det danske marked sker hos forbrugerne og i detailleddet, så det er også dér, vi kan gøre den største forskel ved at sætte ind. Det kræver en fælles indsats, som vi glæder os til at tage hul på.”

En indsats, som også salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson, er enig i: ”Too Good To Go’s arbejde har været vigtig for den mentalitetsændring, der er sket i danskernes forhold til madspild. I Lidl har vi de senere år arbejdet med at reducere madspild i alle led i vores forretning, og jeg er glad for, at vi nu kan udvide det arbejde med det mest omfattende initiativ til dato – til gavn for vores kunder, miljøet og os.” 

Det nye samarbejde betyder, at Lidls medarbejdere hver dag vil sætte et antal lykkeposer med frugt og grønt til salg i Too Good To Go’s app. Her køber brugere en lykkepose, som de afhenter i deres lokale Lidl-butik.

CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen tilføjer: ” I Lidl tror vi på, at vi bliver endnu stærkere sammen. Derfor har vi rigtig mange gode samarbejdspartnere, som er med til at gøre en forskel, og med Too Good To Go tilføjer vi endnu en. Partnerskabet er blandt de mest omfattende samarbejder, vi har indgået i Danmark, og vi er overbeviste om, at det vil være med til aktivt at reducere vores madspild.”

Når det landsdækkende samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go træder i kraft fra d. 18. november, vil initiativet være klar i alle Lidls butikker i Danmark. Som led i arbejdet mod Lidls overordnede målsætning om at reducere sit madspild samarbejder Lidl også med Blå Kors Danmark.

Kommentarer

Login eller opret en bruger for at kommentere